آموزشی

استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

سالیان زیادیست که خشک کردن سبزیجات و میوه  به روش های مختلف در کشور ما رایج است. امروزه نیز این اقدام همچنان محبوب بوده و میوه خشک از هر زمان دیگری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برای تولید این محصولات  استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک نیز بسیار رواج دارد. به طور کلی امروزه افراد به جای تنقلات مضر به خرید و استفاده از انواع میوه خشک روی آورده اند. به همین خاطر نیز تولید این محصولات با دستگاه میوه خشک کن دارای بازار پر رونقی است. در تولید میوه خشک خشک از گوگرد به وفور استفاده می شود. اگر شما نیز دلیل استفاده از ماده را برای خشک کردن میوه نمی دانید، بهتر است ادامه این مطلب را از سایت گام صنعت از دست ندهید.

در واقع می توان گفت مهم ترین استفاده از گوگر در تولید میوه خشک، افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت اولیه این محصولات است. به طور کلی گوگرد یکی از عناصر بسیار پر کاربرد بوده که باعث شده تا مزه، کیفیت، رنگ و بوی میوه های خشک طی مدت زمان طولانی از دست نرود. اگر شما نیز در این حوزه فعالیت می کنید و به دنبال راهی برای افزایش ماندگاری و کیفیت میوه خشک هستید، بهتر است گوگرد را حتما در تولیدات خود قرار دهید.

کاربرد اصلی گوگرد برای تولید میوه خشک

در خصوص  استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک از همان ابتدا لازم است بیان کنیم که ماهیت اصلی گوگرد، مراقبت و نگهداری هرچه بیشتر از محصولات مختلف به ویژه میوه و سبزیجات است و همین می تواند مهم ترین دلیل استفاده آن در صنایع تولید میوه باشد. با وجود این که سالیان زیادیست دستگاه های خشک کن میوه صنعتی جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده اند، اما همچنان کاربرد گوگرد برای خشک کردن میوه پا برجاست. در زمان گذشته نیز برای افزایش مدت زمان استفاده از میوه ها، پس از چیدن آن ها را روی سینی قرار داده و روی آن ها گوگرد را ریخته و عبارتی دود می کردند.  به طور کلی گوگرد دارای ترکیبات شیمیایی خاصی بوده که باعث شده تا در کلیه تولید محصولات غذایی متعدد مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین دلایل استفاده از ماده برای خشک کردن میوه عبارتند از:

  • حفظ رنگ، بو و طعم میوه های خشکی نظیر هلو خشک، سیب خشک، زرد آلو و کشمش
  • کمک به عدم ایجاد لکه روی تکه های میوه
  • افزایش ماندگاری و قابلیت استفاده از میوه های خشک و سایر محصولا غذایی
استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

نحوه استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

حال که با اهمیت استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک آشنا شدید، بهتر است تا در مورد نحوه استفاده از این محصول برای خشک کردن میوه نیز توضیح دهیم. در واقع این ماده می تواند به روش های مختلفی انجام می شود که این روش ها عبارتند از:

مطالب مفید:  تاثیر میوه خشک در سلامتی مغز

دود دادن گوگرد

  1. میوه‌های تازه را در اتاقک‌های مخصوص قرار می‌دهند.
  2. گوگرد را در داخل اتاقک می‌سوزانند تا دی‌اکسید گوگرد آزاد شود.
  3. میوه‌ها به مدت چند ساعت در معرض دود گوگرد قرار می‌گیرند.

محلول پاشی گوگرد در میوه خشک

  • میوه‌ها را در محلول رقیق دی‌ اکسید گوگرد غوطه ‌ور می ‌کنند یا روی آن‌ ها اسپری می‌ کنند.
  • این روش برای میوه ‌هایی که پوست نازکی دارند مناسب ‌تر است.

استفاده از قرص‌ های گوگرد

قرص‌های گوگرد را در آب حل کرده و میوه‌ها را در این محلول قرار می‌دهند یا روی آن‌ها اسپری می ‌کنند.

به طور کلی برای استفاده از این ماده مهم و کاربردی برای تولید میوه خشک می توان هر یک از روش ها را استفاده کرد. اما توجه کنید که استفاده بیش از حد از این ماده مضر بوده و می تواند به بدن آسیب بزند. از این رو در استفاده از آن برای افزایش ماندگاری میوه بیش از حد استفاده نکنید.

بهترین میوه برای خشک کردن با گوگرد

امروزه به لطف وجود دستگاه های خشک کن پیشرفته، می توان بیش از 90 درصد میوه ها را خشک کرد. اما در این بین زرد آلو می تواند بهترین گزینه برای استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک باشد. چرا که گوگرد از سیاه شدن و تغییر ظاهر این میوه در زمان خشک شدن جلوگیری کرده و می توان به حفظ مواد مغذی آن نیز تا حد بسیار زیادی کمک کند.

بهترین میوه برای خشک کردن با گوگرد

بهترین میوه برای خشک کردن با گوگرد

استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک با دستگاه خشک کن

همانطور که گفته شد امروزه استفاده از گوگرد در زمان استفاده از دستگاه میوه خشک کن نیز رایج است. برای این کار لازم است تا محلولی از گوگرد را درست کنید و میوه ها را از قبل داخل این محصول غوطه ور کنید. توجه داشته باشید که برای میوه های نصف شده 15 دقیقه آن ها را در محلول گذاشته و برای میوه های اسلایسی 5 دقیقه آن ها را در محلول گوگرد بگذارید.

مطالب مفید:  دستگاه خشک کن تونلی بهتر است یا کابینی؟

جمع بندی

در این مطلب به بررسی استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک پرداختیم. گوگرد یک ماده مهم در صنایع غذایی بوده و می تواند تا حد بسیار زیادی به حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری میوه خشک کمک کند.

امتیاز دهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =